Videre, videre

Erik har fået et plads på læsesporet på overbygningen på Højmeskolen. Det er et tilbud, hvor normaltbegavede ordblinde børn kan tage 7., 8. og 9. klasse sammen med andre ordblinde. Det er ikke specialundervisning, men der bliver taget forskellige hensyn til at de alle sammen er ordblinde. Undervisningen er tilrettelagt med et højt antal dansktimer og medtænker selvfølgelig at de alle sammen har en IT-rygsæk.

Det er, hvad Erik og vi har ønsket, men … jeg må indrømme, at jeg er skeptisk. Skolen leder var ikke ligefrem ambitiøs på de unges vegne på informationsmødet, og jeg synes helt generelt, der hviler en dung dunst af nederlag over hele ordblindeområdet. Hvor er den akademisk ambitiøse ordblindeefterskole for eksempel? Det er ‘vi har masser af idræt og praktisk fag og prøvefrihed’ over hele linjen. Hvor er den efterskole der siger ‘Masser af timer i kernefagene, nul kreative udfoldelser og et bjerg af lektier til dig, der er ordblind og indstillet på at kompensere for det med hårdt arbejde’? For det er der jo børn og unge, der gør – der findes ordblinde akademikere, som har slidt røven i laser, men det ville være så meget nemmere for dem, hvis de havde fået specialiseret, kompetent hjælp.

Det er helt sikkert vigtigt at knokle på med læsning og skrivning, fordi det er den store svaghed, men alle steder – også på Højmeskolen – ofrer man så de naturvidenskabelige fag for at holde timetallet nede, og jeg er ikke sikker på at det er en god idé. Hvis de ordblinde børn og unge skal have en uddannelse, bliver det jo ikke, uanset hvor meget man gør ud af danskfaget nu, noget med at læse og skrive. De bliver ikke journalister eller dansklærere eller noget inden for humaniora. De vil have bedre chancer på det naturvidenskabelige og tekniske spor, men dér rykker man altså tæppet væk under dem ved at nedprioritere fysik og kemi.

Vi er følgelig gået i gang med at holde hånden under Eriks naturvidenskabelige viden her i og efter påsken. Han skal ikke alene lære stoffet, men også terminologien. De få, der har klaret sig som læger og forskere trods deres ordblindhed, har udviklet snævre læsefærdigheder på lige deres område – de kan for nogles vedkommende stadig ikke læse en avis eller underteksterne på en film, men de kender de ord, de skal læse og bruge fagligt.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s