Update igen

SAMSUNG

Det er sådan set bare mere af det samme. Vi var lidt løbet tør for materialer, vi gad lave, så jeg fandt en matematikbog på Nota, hvor materialebasen nu ligger, og printede en side om brøker og blandede tal. Efter lidt indledende vanskeligheder går det fint, men jeg må indrømme, at jeg bliver svedt ved tanken om at have 25 unger at hjælpe i stedet for én. Godt, jeg ikke er lærer.

Vi har stadig engelsk med Rosettastone – det er sådan set fint, men vi bør begynde med noget samtale, så han kan aktivere sit efterhånden store, passive ordforråd.

Læseundervisningen er lavet lidt om: Jeg står for ‘almensproglig læsetræning’, lige nu med Laura Ingalls Wilders Drengen og gården, og Lars står for læsning i en fysik/kemi-bog, vi har lånt. Dvs. Erik læser, og så snakker de om stoffet. Erik skal jo have lært både ‘almindelige’ ord og faglige begreber.

Og for at det ikke skal være løgn, læser han en gammel Sherlock Holmes-historie for sin fornøjelses skyld. Som han siger ‘det er ikke så svært, når man lige regner ud, at aa er å’. Okay.

4 thoughts on “Update igen

  1. Kære Ulla
    Jeg sidder og læser, hvad der er sket for Erik gennem det sidste år, og det er virkelig spændende. Jeg er fuld af beundring over din og hans ildhu. Min kommentar skal dog først og fremmest handle om noget, du skrev d. 22-1: At Erik ikke får hjælp af CD-ord, når vokalen i det, han skal skrive, ikke er lydret. Det tyder meget på, at I ikke har slået den funktion til, som hedder ‘Alternative ordforslag’. Den er fantastisk!! Gå ind i menuen ‘ordforslag’, vælg ‘alternative ordforslag’ og sæt flueben ved det. Lav gerne antallet af tegn om til ‘2’, før disse forslag fremkommer. De betyder, at CD-ord tager højde for alle de forståelige fejl, man kommer til at begå, f.eks. at skrive ‘undskyld’ med å og uden d. På trods af to sådanne fejl i et ord vil CD-ord i de fleste tilfælde alligevel komme med det ønskede forslag!
    Jeg plejer at sige, at disse ‘alternative forslag’ udgør mindst en tredjedel af programmets værdi…
    Mange venlige hilsner
    Liselotte Kulpa
    Læse-skrivekonsulent i ‘Nyt Mod – på at læse og skrive’

  2. Kære Liselotte,
    Tusind tak for din kommentar. Det er dejligt, at der er nogen, der læser med, og tak for din ros. Det kan man aldrig får for meget af. Hvis du vil læse lidt om forhistorien, skal du nok gå ind i arkivet og kigge på det første par måneder af Duelundskolens levetid.
    Jeg læste din kommentar for Erik, og han var helt med. Indstillingen på hans skolekomputer er vist nok rigtig, det er bare den stationære herhjemme, det lige skal laves om på.
    Jeg skriver lige nu på en lille vejledning til andre forældre ligesom mig selv, der ikke synes, det tilbud de har fået, er godt nok til deres børn. Er det noget, du kunne tænke dig at læse igennem og kommentere? Det løber foreløbig op i 25 A4-sider, og det er meningen, at det skal være en ebog, så det er tilgængeligt for alle.
    Med venlig hilsen Ulla

  3. Kære Ulla
    Det vil jeg gerne. Det lyder som en rigtig, rigtig god ide med et sådant skriv. Måske kan du bruge, evt. linke til en artikel, jeg skrev for et par år siden, “Den lemfældige ikke-diagnose” – den er nemlig også henvendt til forældre, som har brug for viden for at kunne ruste sig til at tage kampen op med et til tider ganske absurd system. Hvis du googler på titlen, dukker den fluks op.
    Jeg glæder mig til at se den kommende ebog – har du nogen ide om, hvornår du vil lægge sidste hånd på den?
    Med venlig hilsen
    Liselotte

  4. Jeg glæder mig til at læse din artikel, og linker med glæde til den bagest i bogen. Jo mere stof jo bedre. Der er bestemt ikke for meget at blive klog af, med mindre man kan læse amerikanske bøger. Er der noget, du kan anbefale på dansk ud over din egen artikel?
    Jeg er faktisk så godt som færdig, så hvis det kan passe dig nu – du er formentlig lockoutet? – vil jeg meget gerne sende den og høre dine kommentarer, inden jeg gør den helt færdig og laver formateringen til epub osv.
    Min mail er ullalauridsen(gæt)hotmail.com

Skriv et svar

