Working hard/hardly working

2013-06-11 15.42.53

For længe, længe siden var der en kommentator her, der foreslog, at jeg skulle skrive en bog om selv at undervise sit ordblinde barn. Det afviste jeg totalt – jeg kunne ikke forestille mig, at jeg nogensinde ville blive kvalificeret til at gøre det. Nu har jeg ombestemt mig og  er gået i gang, fordi der ikke findes sådan en bog overhovedet. Der er ikke meget hjælp at hente  nogen steder, faktisk, så jeg tænker, at folk ikke bliver direkte dårligere stillet af mit input, og de er jo også fri til at ignorere det.

Seneste om Erik er den årlige rapport fra skolen. Det er lidt mærkelig læsning, lidt ‘all over the place’, men det er Erik måske også. Der var til gengæld noget andet interessant, nemlig resultatet af den nationale test. Han deltog, og måtte bruge sine IT-hjælpemidler ligesom alle andre ordblinde, og på de betingelser endte han i ‘sprogforståelse’ og ‘tekstforståelse’ blandt de bedste 10 % af sine jævnaldrende. I ‘afkodning’ havnede han i den mellemste, gennemsnitlige gruppe.

Det er interessant, fordi det er en objektiv test. Der er en tilbøjelighed til, at der går Einstein i den – i betydningen ‘alt er relativt’ – når man samler en gruppe, hvor alle hænger med røven i vandskorpen. Lærerne i Højme er i rapporten ganske positive over for Eriks engelskkundskaber, og det er helt i skoven – han er så småt begyndt at læse engelsk, men da hans storebror var på samme alder, læste han Ringenes Herre og anden voksenlitteratur på engelsk.

 

Skriv et svar

