Dictus

Interessant rapport om brugen af Dictus til ordblinde børn:

http://www.dictus.dk/download/Randers-Dansk%20talegenkendelse.pdf

Det er noget, jeg længe har sat min lid til, for jeg kan ikke se den dag for mig, hvor Erik kan skrive dét, han er i stand til at tænke og sige, hverken kvantitativt eller kvalitativt (hvilket betyder, at han har meget på hjerte, og hans ordforråd er for stort).

Der ser imidlertid ud til at være nogle vanskeligheder, for Dictus skal trænes til at forstå brugerens intonation ved at man læser nogle givne tekster op, og ordblinde læser jo langsomt og usikkert, så deres intonation ved oplæsning er helt anderledes end ved almindelig tale.

Kig under ‘Dictus videoer’ på denne side: http://www.dictus.dk/

Jeg ved, at jeg har oversætterkolleger, der faktisk dikterer deres oversættelse, så det må kunne lade sig gøre med en ret stor præcision.

Skriv et svar

