Det samme som jeg sagde før

I min bog har jeg citeret Twyla Tharp for at sige, at ‘skæbnen er ofte beslutsomme forældre’. Det slog mig, fordi det er så sandt for os. Det er også sandt for denne charmerende superstudent, der er kommet ind på den Danmarks sværest tilgængelige uddannelse, og som gik i specialklasse, indtil hun skulle i 5. klasse:

Julie havde det svært. Epilepsi og specialklasse. Fra femte kom hun i en almindelig klasse med almindelige krav og almindelige lektier. Moderen var coach og kontrollant. Hun hjalp hende med at komme op på niveau med de andre. Den mindste fejl blev rettet. Opgaverne var perfekte. Julie lærte at gøre tingene pænt og ordentligt og korrekt.

http://www.bt.dk/danmark/gik-i-specialklasse-som-barn-nu-er-julie-kommet-ind-paa-det-svaerest-opnaaelige-st

Julie fik 8 i 8. klasse og 10 i 9. I gymnasiet begyndte hun at få 12-taller, og så lugtede hun selvfølgelig blod 🙂

Jeg kan kun sige hjerteligt tillykke. Hun skal nok klare sig bedre end de søndagsbørn, der har haft vinden i ryggen altid.

Vi har mødt nogle dygtige og dybt engagerede lærere på Højmeskolen, men i folkeskolen som helhed er der, desværre, langt mellem snapsene. Forældre er altafgørende, og vé dem, der ikke har dem. Så jeg kan kun sige, igen: Sæt i værk!  Med kærlighed og tålmodighed og håb og optimisme  🙂

Skriv et svar

