Kort om ordblindhed

Skolen gør to ting i forhold til ordblindhed: Man forsøger at afhjælpe, og man kompenserer.

At afhjælpe vil sige, at man lærer barnet at læse og stave. Det sker ved hjælp af specialundervisning – læsekurser og ’forløb’ af forskellig art.

Derudover kompenserer man så – det vil sige, at man forsøger at gøre det muligt for barnet at deltage i undervisningen, selvom det ikke kan læse og stave. Det sker i høj grad med kompenserende hjælpemidler som IT-rygsækken, men også smartphones, dikteringssoftware (som Dictus) og Ipad med IntoWords.

Alle forældre hjælper deres ordblinde børn. Det sker meget ofte i form af lektiehjælp, hvor man læser tekster op, hjælper med at forstå problemregning, hjælper med at stave og skrive, hjælper med engelsk og tysk m.m. Alt dette er kompenserende.

Det, jeg vil foreslå andre forældre, er, at de bruger en del af de mange timer til at lave gør-det-selv-specialundervisning – læsetræning med effektive afkodningsstrategier.

Kan man det? Ja. Det er absolut ikke raketvidenskab. Jeg lærte selv afkodningsstrategierne ved at lave et VAKS-forløb (Gyldendal) for vores søn. Når forløbet er færdigt, skal barnet ’bare’ støttes i at blive ved med at bruge strategierne, og i det hele taget læsetræne dagligt i ca. tre kvarter med tekster, der bliver sværere, efterhånden som barnet bliver en bedre læser.

Effektive afkodningsstrategier betyder, at barnet kan ’knække’ ethvert ord, det støder på. Man skal lære:

  • At vokalerne har hver især to lyde – hvis ordet ikke giver mening med den ene lyd, må man prøve den anden.
  • At der er én vokal i hver stavelse, og hvordan man deler ordene i stavelser, der hver især kan læses.
  • Hvordan man læser ord med konsonantklynger som strand eller skrift
  • At det er godt at kunne genkende en forstavelse som gen-, for-, be-, an- osv., og læse resten af ordet uden den.

Med disse strategier kan man komme meget, meget langt, og det er jo indlysende, at det er bedst for barnet at lære at læse. Amerikansk forskning viser, at ordblinde børn kan lære at læse lige så præcist og hurtigt som andre børn, hvis indsatsen er den rigtige og bliver ved længe nok.

Ud over strategierne er det godt at øve sig på de mest almindelige ord: http://lytogstav.dk/

Måske kan du som mor eller far få lov at ’sidde med’ hos læsevejlederen et par gange, og se, hvordan han eller hun bærer sig ad?

Forskningen er beskrevet i Sally Shaywitz: Overcoming Dyslexia.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s