Duelundskolen kører igen! Yeah!

Erik har været til nogle årsprøver og har fået sine årskarakterer. Det er en meget blandet pose bolcher – der er flere 10 og 12-taller, men også 00 og adskillige 02-karakterer. Det absolut vildeste var, at han fik 12 til en årsprøve i mundtlig dansk for en fortolkning af et digt af Tove Ditlevsen, Skolebørnene. Okay, det er måske en urimelig fordel at have en mor, der er magister i litteraturvidenskab, men all’s fair in love and war, som man siger.

Overordnet er vi godt tilfredse, ikke mindst fordi han går på en fagligt ambitiøs skole, hvor det er ham selv, der er den begrænsende faktor – der bliver hældt på, og hvor meget han så faktisk tilegner sig, afhænger af hans egen kapacitet.

Her i sommer har Duelundskolen så to fokusområder: Mundtlig tysk med Rosettastone og skriftlig dansk udtryksfærdighed ved eders undertegnede. Skriftlig udtryksfærdighed er et område, hvor det halter voldsomt, og det er jo ikke så mærkeligt, hans ordblindhed og tidligere skolegang taget i betragtning. Erik vil desuden repetere matematik, som er et fag, hvor han placerer sig under middel.

Hans 00 faldt i idræt, hvor hans unge og sporty lærer ikke helt kan skjule sin irritation over, at Erik ingenting kan og knap nok deltager. Erik forsøger vist mest at afholde sig fra at løbe i vejen for de andre, men det er alligevel ret problematisk, fordi idræt nu er prøvefag. Og det er mod guderne forgæves. Hverken jeg eller hans far eller hans to søskende har f.eks. nogensinde været i stand til at ramme en bold med et boldtræ. Jeg begriber ikke, hvordan folk bærer sig ad. Det ville mildt sagt have trukket mit snit ned, hvis det havde været prøvefag i min tid (jeg havde et snit på 11,8 efter trettenskalaen ved afgangsprøven), og idræt har givet Eriks store søskende alvorlige ‘hak’ i snittet – hak, som de kunne tåle, men som måske kan blive udslagsgivende for ham, og det er altså bittert. Vi bør gøre noget ved det, jeg ved bare ikke hvad.

Logisk set bør han gå på HTX – hvis han kan komme ind – fordi man dér hverken har tysk eller idræt. Desværre er Eriks force faktisk historie, religion og samfundsfag, og det prioriteres lavt på HTX. Hvorfor skulle min ene fødte humanist være ham den ordblinde? Det er altså ikke praktisk.

Men lad os ikke tage sorgerne på forskud. Det er sommer, og Duelundskolen har slået dørene op igen.

Reklamer

One thought on “Duelundskolen kører igen! Yeah!

  1. 🙂 den slags sker … genkender præcis det du skriver og trist for ordblinde hjælpen holder et par år så skal der nye teknikker til for at bibeholde det skriftelige. Gymnasium opdagede det jeg mente og jeg havde ikke mulighed for at rette op på 1 år og 10 måneders “du skal ikke blande dig her” holdning … da jeg kom til skulle der rettes meget op karakter havde faldt med 3-4 point i snit, vi rettede op men desværre kun det skriftelige ikke følge med så der skete det jeg var bang for! Vi lært alle af det men hvorfor skal ordblinde børn så meget igennem? Glæder os til SDU nu da der er en specialist “endnu” da de beholdt jobbet denne sparerundte. Så, Gymnasium er på HTX skrap men de bruger Mapel til Matematik ved Tietgen så mon ikke det er vejen frem for en kommende HTX elev? Det på Mtematik på uni er væsentligt anderledes … når mat C og B er overstået er det “ordbline venligt” igen.

    Med den bette går det som forudset. Kommunen nægter fortsat alt ordblind støtte trods endnu en rapport som “beskriver det mangler akut” 5 års helvede når Kommunen vælger modsat. Han har stagnerede på ca. 4 klasses niveau siden 2011 og dog … jeg nået og lære ham at læse og han udvikler sig på det front ved få minutters coaching om ugen og en vilje af stål. Grundet at skolen ikke ved noget om ordblindhed lærer han ikke at skrive, hverken stave ord eller tekster og det hjælper ikke at skolen bandlyser hans PC. Desværre var tests ikke klar til retssagen men nu er der kun ombudsmanden tilbage … og at læse omkring at 76 andre forældre men handicappede børn klager. Trist når et funktionsnedsættelse som ordblindhed blir til handicap.

    For øvrigt er min dreng og min piges profiler næsten 100% ens. Genetisk arvemasse spiller en stor rolle … gid vi kan gøre skolen om med det viden jeg har i dag. Jeg er meget taknemlig at jeg skiftede og hjemmeundervist … for ellers var hun ikke på Gymnasium og færdig med dette, og han havde slet ikke lært at læse. Bare nu Kommunen vil stop og gøre som psykolgoerne siger … at have en socialrådgiver som ikke forstår ordblindhed og et ufrivillig ophold med behandlingsskole som intet kan jvf ordblindhed og bmsf kan jeg ikke just anbefale. Kommunen bruger 30 000kr bare til skoledelen hver måned … kost og logi koster 116 000kr pr måned og dertil kommer nogle million udgifter til rets og klagesager … hvor pair som frikender mig kom med 3 års forsinkelse … nu venter vi igen på svar … 4 måneder er gået … og de fastholder endnu et behandlingsskole uden ordblinde hjælp … 4. kommune, 4. skole uden at barnet ønsker andet end at flyt hjem til Odense – sjovt at de siger deres egen ordblinde klasse er så fint og ikke vil tillade en af deres egen ordblinde børn i nærheden af denne?

    Stealth Dyslexia er ikke børnemad … når ankestrelsne bruger principafgørelse 157-12 for at undvige fagpersoner ved at give kommunen det fri valg – heldigvis kendt psykoglen alt til området og vi blev de lykkelige ejere af et nyt udredning. Den er som vanlig ikke brugbart når kommunen ikke vil fokuser på kernen af det problem vi har og hvor vores problemer stammer fra: Skolen duer ikke til alle børn, nogle har brug for andre strategier og teknikker.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s