For fem år siden

Jeg kom til at sidde og browse her, og af hensyn til den moralske opbyggelighed skal I også høre det:

Vi er kommet sindssygt langt på fem år. For fem år siden var Erik ude af stand til at læse en tekst i ‘Søren og Mette og Jep’. Se engang her.

Det virkede håbløst dengang, og jeg blev jævnligt grebet af mismod. Jeg vidste dog også, at der kun var én vej, uanset hvor langt eller kort vi kunne nå ad den, og det var at undervise drengen.

Han har lige fået et tolvtal til årsprøve i mundtligt dansk, og det er som sagt ikke udelukkende hans egen fortjeneste, men alligevel. I den forgangne uge har vi arbejdet med skriftlig udtryksfærdighed, og Erik fremturer, han er den drivende kraft, selvom det ved gud ikke kan være sjovt at høre på mine dybe sukke over gentagne, fundamentale fejl.

Hans lærere er dybt bekymrede over, om han kan komme op på den fornødne karaktér i både dansk og matematik i forhold til en gymnasial uddannelse, og det er vi sådan set også, men … så kigger jeg på, hvor vi startede, og hvad vi har nået.

Erik fik 12 i årskarakter i mundligt engelsk. For godt fem år siden, da jeg tog fat, kunne han sige ‘me is’ og stort set intet andet. Yes, really. Nu bruger han sine gode mundtlige færdigheder til at diktere tekster på engelsk, men det afspejlede sig desværre ikke i årsprøven, hvor han forsøgte at skrive i stedet for, fordi det ville forstyrre de andre, hvis han dikterede. Det må vi får styr på inden næste gang.

Lad mig give Emily Dickinson det sidste ord:

“Hope” is the thing with feathers –
That perches in the soul –
And sings the tune without the words –
And never stops – at all –
And sweetest – in the Gale – is heard –
And sore must be the storm –
That could abash the little Bird
That kept so many warm –
I’ve heard it in the chillest land –
And on the strangest Sea –
Yet – never – in Extremity,
It asked a crumb – of me.
Skriv et svar

