‘Fagligt svage elever’

Berlingske holder ved med deres serie om den danske folkeskoles fejl og mangler, og det er fint. Jeg må dog opponere mod denne artikel, som tilsyneladende sidestiller ‘fagligt svag’ og ‘ordblind’. Det er meget muligt, at ordblinde ofte bliver tabere i uddannelsessystemet, men sådan behøver det ikke at være.

Ordblindhed rammer børn helt uafhængig af intelligens. Der er med andre ord samme spredning på intelligens for de ordblinde som for de ikke-ordblinde. Og jeg tænker, at de fleste af de normalt begavede ordblinde må kunne kompensere for ordblindheden ved hjælp af de rette teknikker og hjælpemidler.

http://www.berlingske.dk/skolen/fagligt-svage-elever-truer-velfaerdssamfundet

Hver gang jeg lukker munden op og fortæller nogen i min omgangskreds, at Erik er ordblind, kommer de straks i tanke om nogen, de kender, der er ordblind, og som har klaret sig fint, enten inden for eller uden for det traditionelle uddannelsessystem.

Hvad der er gået galt for de mange elever på handelsskoler og tekniske skoler, som hverken kan læse eller regne på mere end 3. eller 4. klasses niveau, kan jeg ikke vide, men de kan næppe være ordblinde og talblinde alle sammen. Så mange ord- og talblinde findes der ganske enkelt ikke. Det er til gengæld en uhyre bekvem forklaring, for vi ‘ved’ jo alle sammen, at det er håbløst at lære ordblinde og talblinde børn noget som helst.

Skriv en kommentar